Friday, August 6, 2010 By: Hijaudaun
-sambungan-


“ehh korang, budak hingusan, miskin dan jijik dah datang la…heyy smua tutup hidung ada bau la…bau mcm kambing pon ada, mcm kerbau pon ada..maklomla datang sekolah xmandi..hahaha..bapak dyakan xmampu bayar bil air..orang miskin la katakana..hahahha” si Hazwan yang anak orang kaya kononnya seronok mentertawakan Aril.
Khairil, rakan sekelas dengan Aril turut mentertawakan Aril dan dengan selambanya dya menolak Aril sehingga rebah ke lantai.
‘Heyy budak miskin, dh la busuk badan bau tengit!! Lembik pulak tu..aku baru tolak sikt je dah tercium lantai..hahaha”
Aril bangun sambil mengibas habuk dan kotoran yang hingap di badannya.
“korang nie kan kalau seminit xkacau aku xbole ke hah?? Aku yang busuk ke korang yang busuk.Mulut asyik bau rokok xsedar diri!!”
“amboi3 kau dah pandai menjwb nmpk..nk tunjuk hero ker hah!! Kalau kau anak jantan jumpa aku kat luar lepas kelas nnt” Hazwan cuba menggasak bara yang semakin membahang dalam diri Aril.
Bangun semua.. Assalamualaikum dan selamat pagi cikgu.. laung ketua kelas sebaik sahaja cikgu Aisiah yang mengajar matapelajaran Bahasa melayu melangkah masuk ke kelas 5 Bestari.
“selamat pagi kelas.baiklah sebelom saya mulakan kelas saya ketua kelas, Syafiq, tolong kumpul semua tugasan yang saya beri semalam”
Baik cikgu.sahut Syafiq yang sentiasa akur dengan arahan dan menjalankan tugas sebagai ketua kelas dengan sebaiknya.
“1,2,3…15.21..30..hmm kenapa xcukup 35 tugasan nie.sapa yang xhntar tugasan tolong angkat tangan..”
Hazwan dan empat orang lagi rakan-rakannya tetap buat muka xbersalah dan selamber badak jer bila Cikgu Aisiah tanya sapa yang xhantar tugasan lagi.
“Weiii Hazwan hang angkat la tangan dulu,nnt kami follow la hang.Hangkan paling Otai dalam geng kita..Khairil cuba memprovok Hazwan.
“Sekali lg saya Tanya, siapa yang xhantar tugasan lagi?? Hazwan kamu dah hantar ke belum tugasan yang saya bagi??
Hazwan dengan muka ala-ala brutal la kononnya dengan selambernya menjawab,Cikgu, xda orang lain ka cikgu nak Tanya? Asyik2 muka saya ja..cikgu ingat saya nie muka pemalas sangt ke ha..
“ Hazwan, kalau nama kamu ada dalam senarai tugasan yang sudah dihntr nie xkan la sy nk pnggil nama kamu lagi??”
Kahhhkaahhkaahh…Hazwan gelak besar ketika itu.
“Cikgu Aisiah…cikgu Aisiah…suka hati sayala nk hantar ke x tugasan tu!! Yg cikgu tu sibuk sngt tu kenapa??”
Malas untuk melayan kerenah Hazwan, Cikgu Aisiah terus memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran tanpa menghiraukan lagi tindak-tanduk Hazwan dan rakan-rakannya yang lain. Suasana pembelajaran pada ketika itu menjadi agak sunyi-sepi setelah Hazwan dan rakan-rakannya menghilangkan diri dari kelas cikgu Aisiah tanpa disedari oleh cikgu berkenaan..


Kringggg!! Kringg!! Kringg!!
Deringan loceng menandakan tamat sudah sesi persekolah untuk hari ini.Aril terus mengemaskan beg dan bersedia untuk pulang kerumah.
“Aril, tunggu sekejap.panggil cikgu Aisiah. Cikgu nk Tanya kamu sikit nie, kenapa kebelakangan ini cikgu Nampak kami murung dan diam sahaja dalam kelas?? Kamu ada masalah ke??
“ saya ok ja cikgu,macam biasa.maafkan saya cikgu,saya minta diri dulu,adik saya tengah tunggu saya.”
“Baiklah Aril.kalau kamu ada apa-apa masalah jangan malu untuk datang jumpa dengan saya.InsyaALLAH saya akan membantu ketakat yang saya mampu.”
“baiklah cikgu.saya balik dulu.Assalamualaikum.”
“waalaikumsalam.baik2 jalan ya Aril.”
Aril dan adiknya terus pulang kerumah.Mak Lijah tersenyum melihat kepulangan anak-anaknya.
Adik,abang pergi tukar baju.nnt boleh kita makan sama-sama.
“mak, ayah mn,xbalik lg ker? Entah la ayah kamu nie.dari tadi keluar xbalik- balik.xpelah kita makan dulu la.nnt mak nk wat kuih lagi.xsiap lagi.nanti xsempat pula nak hantar kat warung wak Osman”
Usai makan tengah bersama denagn mak dan adiknya, aril terus menuju ke kamarnya untuk menyepikan kerja sekolah yang diberi oleh gurunya tadi..
“hmm, sementara menunggu mak siapkan kuih untuk hantar ke warung wak osman, lebih baik aku siapkn kerja sekolah nie dulu..


Mak lijah sedang tekun menyiapkn baki kuih yg belom sempat dia siapkan tadi..sedang kusyuk menyiapkn kerjanya terdengar suara orang memberi salam di luar rumah.
“assalamualaikum..mak lijah, ooo mak lijah..
Walaikumsalam..sapa tu?? Kejap2 mak lijah kat dapur nie..
Mak lijah terus bergegas menuju kearah suara itu tadi..
“ohh kamu Kamal, mak lijah ingatkan siapa tadi. Ada apa kamu dating umah mak lijah tengah2 panas terik nie??
“hmm, sebenarnya ada berita yang saya nak bagitau kat mak lijah ni..Aril ada kat rumah x?
“Aril? Ada.nnt mak lijah panggil dya
“aril…aril..aril..abang kamal datang ni..ada hal nak bagitau katanya..
Aril terus meninggalkan kerja sekolah yang sedang dia siapkan
“ye mak? Ada apa panggil aril nie
Ni ha abang kamal kamu ni, ada benda nak bagitau katanya.
“Aril, mak Lijah, sebenarnya…hmm, sebelum tu saya harap mak lijah bersabar denagn apa yg saya nak sampaikan nii
“apadia kamal? Cepat la bagitau.kamu jangan buat mak lijah ternanti2 kamal oii..
“begini mak lijah, Aril, ayah kamu kat hospital sekarang nie..dya jatuh masa tengah pasang bumbung rumah pak mansor tadi..Pak mansor dah hantar dya ke hospital
“Ya ALLAH…itu saya yang sempat diucap oleh mak lijah..dya terus rebah ke lantai..manakala Aril terduduk lesu di depan pintu..


-bersambung....-

0 comments:

Post a Comment